Jak stosować ashwagandhę, aby podnieść efektywność treningów?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Ashwagandha jest ziołem znany z medycyny ajurwedyjskiej, jednak coraz częściej stosowana jest przez sportowców. Wykazuje ona bardzo silne działanie polegające na regeneracji układu nerwowego, łagodzeniu stresu i stanu depresyjnego. Pozwala również zwiększyć aktywność fizyczną i umysłową. Czym jest ashwagandha i jak działa?

Co to jest ashwagandha?

Ashwagandha nazywana jest witaminą ospałą lub też żeń-szeniem indyjskim. Jest ona jednym z adaptogenów prozdrowotnych charakteryzujących się działaniami leczniczymi. Owoce oraz korzeń tej rośliny zawierają bardzo dużą ilość witanolidów, które odznaczają się działaniem odkażającym, przeciwbakteryjnym i przeciwnowotworowym. Witanolidy są związkami występującymi w roślinach o dużej aktywności biologicznej, natomiast ashwagandha uznawana jest za ich skarbnicę. W witanolidach substancją aktywną jest witaferyna.

Ashwagandha to suszony i sproszkowany korzeń, który najczęściej można spotkać w postaci tabletek lub proszku. Witanie ospałą obecnie uprawia się w Afryce i Indiach. Prozdrowotne właściwości tej rośliny doceniane są od tysięcy lat, a jako pierwsi zaczęli ją wykorzystywać specjaliści od medycyny ajurwedyjskiej.

Opublikowany przez Ziołomaniak Czwartek, 14 maja 2020

W jakiej formie przyjmować ashwagandhę?

Ashwagandha dostępna jest w proszku oraz tabletkach, natomiast wybór jej formy uzależniony jest od zawartości witanolidów znajdujących się w niej. Nie warto zatem wybierać najtańszego suplementu z ashwagandhą, jaki znajduje się w internecie lub sklepie, ponieważ będzie on wykazywał znacznie mniejszą skuteczność, jeśli chodzi o właściwości prozdrowotne. Zaleca się natomiast, aby wybierać produkty droższe, z wyższą zawartością witanolidów, odpowiednim certyfikatem i od sprawdzonego, renomowanego producenta. Dzięki temu unikniemy ewentualnych skutków ubocznych wywołanych mieszankami ashwagandhy z substancjami nieznanego pochodzenia.

Jak ashwagandhę wpływa na trening i osobę trenującą?

Suplementy diety zawierające ashwagandhę wykazują działanie prozdrowotne pod kątem wysiłku fizycznego, co zostało udowodnione licznymi badaniami naukowymi. Poleca się ją sportowcom, którzy trenują sporty siłowe oraz wytrzymałościowe, ponieważ przy jej regularnym stosowaniu wzrasta siła maksymalna, refleks, szybkość i zdolność organizmu do pełnej regeneracji w krótszym czasie. Ponadto ashwagandha wpływa na układ nerwowy, dzięki czemu trening jest efektywniejszy.

Wpływ ashwagandhy na organizm człowieka potwierdzony badaniami naukowymi

Naukowcy postanowili sprawdzić, jaki wpływ ma ashwagandha na początkujących sportowców. Badanie zostało przeprowadzone na osobach, które trenowały pod okiem trenera personalnego. Ocenie poddawany był wzrost masy ciała, regeneracja i wielkość mięśni, poziom testosteronu we krwi oraz procentowa zawartość tkanki tłuszczowej. Podwójne badanie trwało osiem tygodni, a uczestniczyło w nim 50 osób, które były podzielone na dwie grupy – 25 osób przyjmujących placebo i 25 osób przyjmujących ashwagandhę.

Osoby badane przyjmowały preparat dwa razy dziennie – rano po przebudzeniu i wieczorem przed snem. Jednostki treningowe odbywały się co dwa dni, a więc trzy razy w tygodniu. Badania natomiast wykonane zostały w dniu startu projektu oraz dwa dni po jego zakończeniu. Wnioski okazały się potwierdzeniem kilku hipotez. Otóż w grupie badanej wystąpił wzrost tkanki mięśniowej oraz siły – głównie w mięśniach ramion i klatki piersiowej. Ponadto odnotowano większy spadek tkanki tłuszczowej i podniósł się poziom testosteronu. Oznacza to, że suplementacja ashwagandhą bardzo korzystnie wpływa na osiągi sportowe, jednak należy ją przyjmować regularnie. Dzięki redukcji kortyzolu, który jest hormonem stresu i wytwarza się podczas treningu, mięśnie mają większe zdolności regeneracyjne, co sprawia, że szybciej rosną.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Zamienniki mleka – alternatywa dla osób z nietolerancją laktozy
Zamienniki mleka – alternatywa dla osób z nietolerancją laktozy
W dzisiejszych czasach coraz więcej osób z różnych powodów decyduje się na wykluczenie mleka i produktów mlecznych z diety. Może to wynikać z alergii lub nietolerancji laktozy, ale również z wyborów dietetycznych, etycznych czy kulturowych. W takiej sytuacji bardzo pomocne mogą okazać się zamienniki mleka, które cieszą się coraz większą popularnością. 
Rola antyoksydantów w profilaktyce chorób cywilizacyjnych
Rola antyoksydantów w profilaktyce chorób cywilizacyjnych
Dowiedz się, jak antyoksydanty wspomagają walkę z chorobami cywilizacyjnymi. Odkryj naturalne metody profilaktyki i wpływ zdrowego odżywiania na Twoje zdrowie.
Na czym polega e-terapia?
Na czym polega e-terapia?
E-terapia: innowacyjne rozwiązanie dla Twojego zdrowia emocjonalnego. Profesjonalna pomoc terapeutyczna online. Wygodnie i bezpiecznie, gdziekolwiek jesteś.
Ostatnie wpisy
Polecamy